depi.sk – svet očami Erika Gyepesa

Singapur 1. časť: cesta do thajského Krabi

Začiatkom decembra prišiel čas na ďalší visarun (pre tých čo nevedia – každé 3 mesiace musím vycestovať z Thajska a urobiť si tak ďalší vstup, prakticky len pečiatky v pase). Rozmýšľal som kam sa vybrať tentokrát. Mám zopár snov tj. vyhliadnutých krajín, ktoré by som tu v okolí postupne chcel navštíviť. Singapur ma lákal už dlho. Nemal som však veľký budget a ísť do jedného z najdrahších miest v Ázii znie ako nezmysel. Našiel som však naposlednú chvíľu lacné spiatočné letenky a tak nebolo moc čo vymýšľať.

Letenky som kúpil ako obvykle len pár dní pred odletom, napriek tomu som ich však dostal v akcii. Spiatočná letenka z thajského Krabi do Singapuru ma vyšla cca 102€. Keby letím priamo zo Samui vyjde ma to cez 400€. Keby zase chcem letieť odtiaľto do Krabi tak ma to vyjde tiež okolo stovky. Takže som si pekne kúpil lístok na autobus za cca 11€ a vydal sa tak naprieč dlhú plavbu Thajskom.

Odchod z domu na obed (áno, v cene 11€ bol aj mikrobus, ktorý ma vyzdvihol priamo z pred domu), čo bolo síce fajn, ale išli sme vyzdvihnúť ešte ďalších 2-3 ľudí, čo dosť zdržovalo, keďže sme prešli polku ostrova dokola, ale nikam som sa neponáhľal, vychutnával som si to. Nastúpilo sa na veľký autobus, smer prístav odkiaľ o pol druhej išla loď. Potom znova busom do Surat Thani, kde nás vyložili a čakalo sa na bus do Krabi. Troška komplikované, ale takto to funguje v Thajsku, keď si kúpite lístok cez agentúru. Keď idete prvýkrát neviete čo sa bude diať, ale oni vás pekne vždy zmanažujú, onálepkujú a ide sa. :)

Zo Samui išla so mnou aj jedna francúzka (meno som ani nestihol zistiť), ktorú tiež vyložili na rovnakej zastávke. Mala namierené na týždeň do Bangkoku, čo inak bolo to akurát v čase protestov. Bola v Thajsku na dovolenke po 2 ročnom pobyte v Austrálii, kde pracovala ako dobrovoľníčka. Teraz sa už tešila domov, na dobré francúzske bagety, vína a syry. Vraj to čo sa dováža sem je len “shit”. A hlavne je to predražené. Prešla hodinka a prišiel môj čas. Sadol som do pickupu s majiteľom cestovky (najprv, že nech idem von na kapotu dozadu, čo som slušne odmietol). Bol to seriózny týpek, starý ujo, ale makač. Celú dobu čo šoféroval mal x-telefonátov. Dal mi zopár tipov, čo a ako v Krabi, aké sú ceny za dopravu a tak (aj keď som už v Krabi síce neraz bol, čerstvé info od lokála je vždy fajn). Vyložil ma na križovatke, kde ma už v uličke čakal veľký autobus. Hovorím, majú to všetko načasované a zmanažované. Proste Ázia.

Pôvodne som teda čakal, že o 6-tej večer už budem v Krabi, ubytujem sa a o 7-8mej si zájdem na lokálny trh, kúpim pivko a budem relaxovať. Ale o 6-tej sme ešte de facto len vyrážali zo Suratu. Takže príchod o 9-tej. Cestou som si pospal a zobudil sa prakticky až meste. A tu sa začali diať podozrivé veci. Pokladník začal posielať ľudí dole z autobusu. Nejak som to nebral do úvahy, keďže je to normálne, autobus prakticky zastavoval cestou tam, kde kto potreboval. Keď som sa však obzrel za seba tak tam už nebolo nikoho a predo mnou bolo zopár turistov. To mi už bolo podozrivé a začal som sa pripravovať, čo za odžub nás čaká. Mal som mapku načítanú v mobile a tak som sledoval, kde sme. Thajci vystúpili poblíž autobusovej stanice, tá je však zastrčená v uličke a dosť blbo označená, zastavil však na hlavnej. Potom sa zvrtol a šiel úplne opačným smerom do malej temnej uličky po poľnej ceste a ja som sa už začal nasierať. Tam už klasicky čakal šofér s jedným songtaewom, bola to akási agentúra. Tma a nikde nič okolo. Týpek sa každého spýtal kam ide, povedal, že cena je 50THB a platí sa vopred. Celé zle. Ja som vedel, že to takto nemá byť, cena je prestrelená a mal nás pekne vyložiť na veľkej stanici. Ostatní turisti bez váhania vyťahovali telefóny a ukazovali adresu hotelov, ani si nevšimli, že táto situácia nie je až tak úplne košer. Ale to sa ani nečudujem. Cena 50THB čo je 1,1€ za odvoz do hotela je predsa super lacná záležitosť, nie je tak? Však v Nitre som za taxík platieval z mesta na Klokočinu nejaké 2-3€. Háčik je však v tom, že v Krabi stojí bežne songtaew takých 20THB (0,49€) a platí sa vždy po. Takže cena bola 2,5x prestrelená. Toto sú len také detaily a pre toho kto nerozmýšľa alebo rozmýľať nemusí, lebo je to pre neho “lacné” predsa o nič nejde. Takto sa však zarábajú peniaze.

Dorazil som na hotel Lada Krabi Residence, kde ma zase otravovali s tým, že kam idem zajtra. Povedal som narovinu, že na letisko a zničene sa ešte spýtal, čo za to chcú – 400THB. OK vďaka. Zhodil som veci a vybral som sa ešte narýchlo von. V okolí mal byť nočný market, ktorý však práve v tom momente zatvárali. Stavil som tak na moju obľúbenú klasiku – pouličnú reštauráciu s rezancovou polievkou. Dal som si kuraciu s dvoma kuracími stehnami za 50THB, nakúpil ešte niečo v 7-Eleven a šiel späť na izbu.

Dal som nejaké hovory s najbližšími a urobil plánik na zajtrajšok. Let som mal až o 15:30, takže som mal množstvo voľného času, ktorý som ale pekne zväčša prespal. Presne o dvanástej som si tak dal checkout a hor sa do znova do ulíc Krabi. Hotel Lada Krabi Residence je v dosť dobrej lokalite. Nielen že je blízko nočného marketu, ale taktiež aj blízko rieky, chrámu a je prakticky v centre mesta – všetko v pešej vzdialenosti.

Hotel Lada Krabi Residence - ráno

Hotel Lada Krabi Residence – ráno

Ja som sa vybral k rieke, kde mal byť malý park a taktiež aj socha veľkého kraba. Aha, tak predsa len názov mesta pochádza zo slovenčiny, ja som to vedel! :D V skutočnosti však vraj podľa legendy názov Krabi znamená meč, čo je doslovný preklad názvu.

Socha kraba s malým krabíčatom

Socha kraba s malým krabíčatom :)

Ako som sa približoval k parku s malým prístavom začali ma zdraviť všetci kapitáni lodí, ktorí ma volali na okružnú hodinovú jazdu riekou (čo mi pripomenulo podobnú situáciu v Hong Kongu). Času som však toľko nemal a chcel som stihnúť ešte chrám a dať si posledné výdatné thajské jedlo predtým ako odletím.

Krížom cez 2 ulice sa na malom kopci nachádza prekrásny biely chrám Wat Phra Kaew. Tu som sa konečne aj donútil vytiahnuť z ruksaku zrkadlovku, pretože to naozaj stálo za to. Čo čert nechcel môj obstarožný foťák bol pokazený (už som si predstavoval ako fotím moj vysnený Singapur na mobil). Všetky fotky boli preexponované. Až som si najprv myslel, že ten chrám je až príliš svetlý. Bola už neskutočná horúčava a vlhko, ja už klasicky celý prepotený, sadol som si rýchlo na lavičku a začal to riešiť. Zistil som, že keď nazoomujem tak je všetko okej, akonáhle odzoomujem je to preexponované. Zrejme sa zasekávala clona a celkovo aj zoom išiel akosi ťažšie. Tak som dal dole objektív, troška sa s tým pohral a zrazu to cvaklo a už bolo všetko tak ako má byť.

Wat Phra Kaew

Zen :)

Vybral som sa teda rovno schladiť do chrámu. Tam sedel mladý mních a prekresľoval na papier nejaký svätý Budhov obrázok zo steny. Chvíľu som sa okolo chrámu ešte pomotal a urobil pár záberov a potom som sa vybral dole do mesta na obed.

Kresliaci mních vo Wat Phra Kaew

Wat Phra Kaew z vnútra

Pohľad von z chrámu

Schodište ku chrámu

Chrám a mladí mnísi

Pekné sošky na balkóne

Krabi a vlastne celé toto juhozápadné pobrežie je dosť moslimské takže tu bolo veľa zahalených žien ale aj trocha iná kuchyňa. Ja som sa však prechádzal po akejsi čínskej uličke, kde som opäť narazil na moje obľúbené rezance a tak znova nebolo o čom. Mali v ponuke aj kačicu. Tak som si rovno dal rezancovú polievku a kačicu s ryžou, ku ktorej bola klasicky tiež malá polievka. Najedol som sa fakt do sýta, nevedel som totiž do čoho idem aj keď je Singapur známy množstvom dobrého jedla. Prišla ešte akurát aj nejaká kórejská rodinka, ktorá nevedela čo si má dať. Ale nevedeli sa vynadívať na moje jedlo až nakoniec ukázali na mňa a objednali si to isté, dobrý výber :-)

Reštaurácia s rezancami

Kačica s ryžou a polievkou

Veľká rezancová polievka - moja obľúbena. Celé moje menu stálo inak asi 2€.

Veľká rezancová polievka – moja obľúbena. Celé moje menu stálo inak asi 2€.

Po jedle už len zohnať spoj na letisko. Spýtal som sa informačne majiteľky v reštaurácii a tá, že mám ísť na hlavnú a tam si zobrať songtaew, čo som aj mal v pláne urobiť. Zase klasicky mi neskutočne prestrelovali cenu – chceli po mne 150THB. (toľko inak bežne stojí oficiálny bus z letiska do Ao Nangu, do mesta len 90THB). Ja som si chcel obhájiť aspoň rovnakú cenu ako včera v noci, vedel som, že letisko je asi 10km z mesta tak nech nežerem. Napriek tomu, že som mu už po thajsky povedal cenu akú chcem, týpek ešte neskôr došiel ku mne s telefónom, že nech mu to tam vyťukám. Už som sa bál, že sme si nerozumeli. Vyťukal som mu tam teda 50. On celý veselý, že super (a to najprv chcel tých 150), už som fakt nevedel čo si o tomto myslieť. Ale keďže bežná taxa je 20, tak bol asi veľmi rád, že zarobí.

Čo som ale už vôbec nechápal bolo to, že ma zobral na polcestu, kde ma vyložil a ja už hneď že takto sme sa nedohodli, čo robí. On s úsmevom, mi ukázal na nápis na songtaewe pred ním, že tento ide na letisko (prehodil zopár slov o cene so šoférom) a nechcel odomňa ani cent. Tak ja už tiež veselý, že ako super to zase majú zmanažované, že toto už neni možné, akí sú tí thajci maníci. Zastavil mi presne pred Departures, dal som mu padíka a bolo.

Na letisku ešte troška stresy, či vôbec poletím, lebo mi neprišiel potvrdzujúci e-mail s letenkou (ani po opätovnom vyžiadaní) a keď som pozeral globálne booking systémy ako VievMyTrip.com alebo CheckMyTrip.com tak tam nič nebolo. V systéme aerolinky to však bolo a peniaze mi tiež odišli, tak len malý stres, že čo keď. Ešte 10 minút pred odchodom deň predtým na Samui som si rýchlo dobil aj kredit na Skype a volal do Singapuru na hotlinku, ale keď mi len 5 minút hrala hudba a nezdvíhali tak som položil. Všetko však bolo v najlepšom poriadku a tak som prvýkrat letel cez singapurskú aerolinku Tiger Air.

Pokračovanie už zo Singapuru nabudúce.. :)

Prihlás sa na odber zaujímavých informácií e-mailom

* povinné polia
  • milan

Ahoj ,ked sme isli my zo samui do krabi tak nas ty podvodnici vysadili 5km pred mestom pri nejakej taxisluzbe ze dalej sa nejde,no cisty podvod,taxikari chceli 150 bth za osobu ze nas hodia do mesta.Samozrejme ze pomerov neznaly turisti platili,my sme si vzali z ulice tuk tuka a nas odviezol priamo do hotela za 50.

• http://depi.sk/ Erik Gyepes

Milan, je to presne tak ako hovoríš. Ja som zase nešiel čisto turistickým buson, ale takým ktorým chodia 80% thajci, no aj tak si našli spôsob ako niečo zarobiť. Každopádne treba si vždy pred cestou čo to pozisťovať, lepšie sa potom človek orientuje a rozumie čo sa okolo neho deje.

• Markoff

Singapur jedno z najdrahsich miest v Azii? heheh, dopln si tam slovo “juhovychodnej”
    inak krabi je z velkej casti skor cinske mesto nez moslimske aj ked pochopitelne na juhu thajska maju Moslimovia velke zastupenie, svedci o tom aj ten tvoj obed na fotkach ktory je typicka Cina obe jedla a nie thajske jedlo (thajske su na nom tak nasekane chilli papricky v miske)

Aha, vševedko Markoff!

Áno, predstav si je to jedno z najdrahších miest v Ázii, konkrétne sa tento rok údajne dostalo na 2. miesto v rebríčku pre expatov, celosvetovo je na 5. mieste! (http://news.asiaone.com/news/singapore/singapore-no-2-expensive-city, http://www.citymayors.com/economics/expensive_cities_eiu.html)

Samozrejme záleží, či sa sleduje cost of living alebo niečo iné a tam sa to potom o pár priečok hýbe hore/dole, ale Singapur rozhodne nepatrí medzi low cost destinácie. Z iného (neovereného zdroja) viem, že je asi 2x drahšie ako Thajsko a 3-5x drahšie ako Indonézia, či Filipíny.

Neviem, kde som písal, že to čo som jedol je originál thajské. Písal som, že si chcem dať posledné thajské jedlo, ale ako si sám môžeš prečítať neskôr som písal, že som sa ocitol na čínskej uličke, kde som si dal to čo je na obrázku.

A vôbec, neviem prečo furt zabŕdaš a riešiš prkotiny. Chápem, že si na týchto miestach sám bol (a oveľa skôr ako ja), ale nemusíš za to stále reagovať tak ako reaguješ.

Peace & šťastné a veselé! :)

• Markoff

no vidim ze sa dnes niekto zle vyspal, ale predstav si ze do Azie patri aj taky Seoul, Tokyo, Taipei, Shanghai, Dubai a milion dalsich miest ktore su drahsie ako relativne lacny Singapur, staci si vybrat v zasade lubovolne vacsie mesto Japonska ci Koreje

operovat tu rebrickom podla ktoreho je Stockholm lacnejsi nez peking, hong Kong a ine mesta, kde si zoberu proste zoznam kde maju americke ranajky, americke arasidove maslo, specialne susienky/ovsenu kasu a ine nezohnatelne voloviny mimo zapad a idu podla toho do africkeho ci azijskeho mesta nakupovat a zhanaju tam zapadne potraviny a sluzby a podla toho zoradia univerzalny rebricek miest, tak samozrejme ze im vyjde taka kravina ze jakarta resp. singapur a dalsie lacne azijske mesta su drahsie nez europske metropoly, aj ked asi keby si sa skusil dat len ostrihat ci odviezt taxikom alebo najest v slusnej restike, tak by si hned zistil aka je realita oproti tymto volovinam ktorymi operujes, ja posudzujem na zaklade vlastnych skusenosti a skusenosti znamych a nie nejakych hlupych rebrickov ktore mi niekto podhodi

ze je to moslimske mesto a ina kuchyna si spominal v jednej vete, tak som dodal ze je ine ale skor cinske tak ako jedlo na fotke, ktore ma daleko od moslimskeho

ale mas pravdu, ked nemam narozdiel od pochlebovacov co ta potlapkavaju po chrbte co dodat tak uz radsej nebudem pisat nic, uzivaj si thajsko a informativnu ignoranciu

• http://depi.sk/ Erik Gyepes

K tym veciam sa uz nebudem vracat, pretoze to aj tak zrejme nakoniec otocis.

Nepotrebujem nikoho, aby ma potlapkaval. Ja som akymkolvek informaciam velmi otvoreny – co mi vsak vadi je styl akym ich podavas. Podobne som to videl pod viacerymi clankami aj na inych blogoch/weboch.

Nerobi to moc dobru karmu.

• dth22

Hong Kong a Singapur sú milionárske mikro štáty, finančné centrá. Čo tu, prosím ťa, trepeš za blbosti aké to tam je lacné. Nabudúce netreba bývať 10 na priváte, ubytovni, poprípade v stane na okraji mesta a žrať nekvalitné potraviny od pofidérnych individuí z ulice ako to vy backpackeri/typickí low budget expati/trashpackeri obľudujete a potom sa ukájať na spreed sheetoch v exceli kto za menej dolárov na mesiac prežil a z toho si robiť vlastné rebríčky “na základe vlastných skúsenosti a skúseností známych” a hrať to na rozhľadeného, keď v tej krajine ani reálne nebývaš(na normálnej úrovni).

Keď príde človek na relatívne lacné Filipíny, tiež nemá záujem žiť typický život Filipínca na úrovni Luníka IX, ale chce aspoň US/EU štandard pre strednú triedu a prídeme na to, že už to tam zas tak lacné nie je…

• Pingback: Singapur 2. časť: Singapur mesto zákazov - depi.sk - svet očami Erika Gyepesa()